top of page

Evenement

wo 28 sep

|

Brussel

CONCERT IN HET GRAND HOSPICE (BXL)

Lancering van het muzikale seizoen van de Zclub

De inschrijvingen zijn gesloten
Zie andere evenementen
CONCERT IN HET GRAND HOSPICE (BXL)
CONCERT IN HET GRAND HOSPICE (BXL)

Uur en locatie

28 sep 2022, 19:30

Brussel, Rue du Grand Hospice, 1000 Brussel, België

Over dit evenement

De Zclub werkt samen metSophie van der Stegenom de muzikale pool van de vereniging te ontwikkelen... Op woensdag 28 september om 19.30 uur vindt er een openingsavond plaats in het Grand Hospice in Brussel.

Sophie van der Stegen was gastheer en artistiek leider van vele concerten in het Zoute en was actief in de Koninklijke Muziekkapel Koningin Elisabeth. Ze was artistiek leider van het internationale festival "Womens Voices" in Zoute in 2021, wat een groot succes was. Met zijn verenigingArtisjok, organiseert het vernieuwende concerten gericht op het muziekminnende publiek van de Zclub dorstig naar muzikale ontdekkingen, zowel op verrassende plekken in het Zoute en omgeving als in andere steden.

In het Zoute en omgeving staan deze winter verschillende muzikale ontmoetingen op het programma.

Programma voor de avond van woensdag 28 september:

Ontvangst in de Tuin vanaf 19.30 uur

Aanvang van het concert om 20.00 uur.

Muzikaal programma: verrassing!

Drankjes na het concert

Voor wie wil, leuk restaurantje in de buurt na het concert. Om zclub@gmail.com te boeken

Ticketprijs voor het concert:betaal zoals je kunt, op weg naar buiten, per hoed of per kaart.

(Aanbevolen prijs: 20 eur of meer)

Aantal plaatsen beperkt tot 20 personen.

 

Gelegen op een steenworp afstand van het Sint-Katelijneplein, is het Grand Hospice de nieuwe "place to be" van de Brusselse culturele scene. De voormalige Hospice Pacheco-site wordt tijdelijk bewoond volgens twee principes: verbinding maken en samenleven. Het is een van de honderden artistieke, sociale en duurzame ontwikkelingsprojecten die het gezelschap Artichoke er heeft gevestigd. De oude neoclassicistische kapel met zijn vervallen charme vormt het hele seizoen het decor voor een nieuwe reeks informele concerten voor Zclub-leden.

Meer informatie over Sophie vander Stegen (artikel overgenomen uit L'Echo door Xavier Flament)

… We kenden Sophie van der Stegen aan de kant van de binnenplaats, toen ze tijdens de galaconcerten de com' en de dramaturgie van de Muziekkapel Koningin Elisabeth fladderend, met koptelefoon op, tussen de regiekamer en het podium regisseerde, de mecenassen welkom heette van de cirkel Chapelle, waarvan ze de spil was, of het verwennen van de jonge kostgangers in hun gouden retraite Argenteuil. Maar er was ook een Sophie van der Stegen aan de tuinkant, organisator van alternatieve concerten en auteur van shows voor een jong publiek, in het kader van haar vzw Artichoke die ze in 2011 oprichtte.

En het is de laatste die het net heeft overgenomen na het succes, eind 2021, van "Contes de papier", zijn laatste show. "Ik weet niet waarom ik mijn shows schrijf", geeft ze toe. "Pas achteraf realiseer ik me wat ze over mij zeggen. 'Contes de papier' was gebaseerd op kinderdromen en wat je daar als volwassenen mee doet. Ik zei: 'Nu, Sophie, durf, ga je gang, jij' heb dit altijd al willen doen!'"

Van Berlijn tot Brussel

Om haar solo-activiteit in te luiden, die de vorm aanneemt van een eerste seizoen in het Petit Théâtre Mercelis in Elsene, met de hervatting van haar shows voor een jong publiek (...), lanceerde Sophie van der Stegen zichzelf als zelfstandig ondernemer en installeerde ze een klein kantoor aan een lage prijs in de woestenij van het Grand Hospice, in het stadscentrum van Brussel, dat een hele ondergrondse fauna afvoert.

Om er te komen moet je door de in onbruik geraakte gangen van dit voormalig bejaardencentrum. Een zeer grunge-sfeer om de sfeer van haar Erasmus in Berlijn in 2005, toen ze Germanics studeerde, nieuw leven in te blazen... "Al mijn ideeën komen uit die tijd naar me toe. Mijn kamergenoot in Berlijn organiseerde klassieke concerten gevolgd door technofeesten in een nachtclub met uitzicht op de Spree. We hadden zelfs de cellist Eckart Runge, met wie hij een vriend was! Toen het concert voorbij was, duwden we de piano naar achteren en daar gingen we", zegt ze terwijl ze de beat van een rave-feest zingt.

In zijn kantoor zien we de affiches van zijn shows aan de muur gespeld, de voorbereidende studie van de accessoires van zijn "Contes de papier", twee kledingrekken waaraan showkostuums hangen, een speelgoedpiano en de elektronische piano die zijn vriend, de Franse alt Sarah Laulan liet het daar achter, in depot.

Sarah Laulan die over haar zegt: "Ze neemt de juiste wegen om dingen eenvoudig en toegankelijk te maken. En vrolijk! Ze is iemand met wie we de hele tijd lachen... Ze is de meest nieuwsgierige persoon en de meest gecultiveerde die ik ken en die heeft een onblusbare leergierigheid. Ik ben erg ontroerd door de relatie die ze onderhoudt met de verbeelding van haar jeugd, door haar poëtische universum en de manier waarop ze het bij elke show omzet in een veranderend universum. Ze heeft een ethiek en weet hoe ze zichzelf moet omringen. "

Weg met de klassiekers

Sophie van der Stegen heeft ook ideeën om het ecosysteem van klassieke concerten nieuw leven in te blazen. “Na de covid keerden mensen niet meer terug naar de bioscoop, naar concerten of … naar de mis”, bevestigt ze van meet af aan, waarmee ze het probleem van de zichtbaarheid in de sector vastlegt. "We zijn nog niet geslaagd in de digitale marketingrevolutie! We moeten onze krachten bundelen, zelfs uitbesteden". Ze kijkt naar het succesverhaal van de Spaanse start-up Fever, die in tien jaar tijd een eenhoorn is geworden en een hit is in 60 landen met zijn "klassieke" kaarslichtconcerten, sociale netwerken overspoelt en een identiteit voorstelt. .

Ook zij vindt dat de verpakking van het traditionele concert niet meer volstaat en dat er een flinke dosis dramaturgie moet komen. "Als ik de moeite doe om uit te gaan, is het om een ervaring te beleven", zegt ze, terwijl ze zichzelf in de schoenen van het publiek plaatst. “Je moet andere formats proberen, een verhalend kader vinden, afwisselende en populaire programma’s uitproberen waarin je een sonate van Schubert, een popsong en de creatie van een jonge componist kon horen. dat er een verhaal is."

"We zijn er nog niet in geslaagd de digitale marketingrevolutie in deze sector door te voeren! We moeten onze krachten bundelen of zelfs uitbesteden."

Ze denkt ook aan de plek door ons de neoklassieke kapel van het Grand Hospice te laten zien waar ze zich voorbereidt op de housewarming van haar vzw Artichoke, op 28 september.

Voorlopig doet ze het zoals alle jonge ondernemers: ze droomt en stresst, telt haar geld, werkt aan haar netwerk van stichtingen en mecenassen waar ze mee omgaat in de Muziekkapel, droomt al van een meerjarig contract met de Federatie, bij de Tax shelter en haar prijsbeleid... "Door mensen te laten geven wat ze willen, realiseerden we ons dat we een jonger publiek aantrokken", analyseert ze. "Tenzij je ze na het concert laat betalen, met payconiq, vertrouwend op hun tevredenheid?"

De ideeën stromen en haar ervaringen ook, zoals toen ze deze onverwachte mededeling deed voor een concert voor jongeren in de Muziekkapel: "Welkom, je wordt aangemoedigd om te filmen, te applaudisseren tussen de liedjes door en te flirten met je buurman!"

Share this event

bottom of page